برگزاری طرح ولایت کشوری ویژه دانشجومعلمان خواهردانشگاه فرهنگیان سراسر کشور

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد:

برگزاری طرح ولایت کشوری ویژه دانشجومعلمان خواهردانشگاه فرهنگیان سراسر کشور

 

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد: نظر به اینکه ارزش ها و اعتقادات، دو رکن اصلی فرهنگ هستند، حفظ و تقویت آنها نیاز به کار فرهنگی و بنیان سازی و تقویت مبانی معرفتی و دست یابی به معرفت روشمند و صحیح اسلامی است. لذا باید با برنامه ریزی مناسب  به طور جدی به کارهای فکری و فرهنگی عمیق پرداخته شود.

همچنین با توجه به اهمیت دانشگاه فرهنگیان و رسالت و ماموریت مهم و اساسی این دانشگاه و حضور و انتظارات راهبردی رهبرمعظم انقلاب اسلامی در اردیبهشت سال جاری در این دانشگاه بسیارمهم، تکلیف همه دست اندرکاران و دلسوزان باتوجه به ضرورت دست یابی به تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی مضاعف شده است.

در همین راستا یکی از طرح ها و برنامه های دانشگاه و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه که پس از بازتعریف و باز آرایی طرح حیات طیبه  و البته حفظ و تقویت طرح  حیات طیبه و با برنامه ریزی و هماهنگی های لازم  توسط دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان (سازمان مرکزی) و استمرار هدایت و نظارت دفتر نهاد سازمان مرکزی  با استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه قم  پیش بینی شده طرح ولایت ( آشنایی با مبانی اندیشه اسلامی با رویکردی به مبانی نظری سند تحول بنیادین) است  که با محوریت اجرایی دفتر نهاد پردیس های استان قم بصورت آزمایشی از تابستان آغاز می گردد  و در صورت موفقیت از سال آینده در دانشگاه فرهنگیان توسعه خواهد یافت.

 

اهداف اساسی طرح ولایت دانشجومعلمان:

 

  1. سرمایه گذارى مناسب برای ایجاد آمادگى لازم در دانشجو معلمان بمنظور نقش آفرینی درتحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس معارف و تعالیم اسلامی در قالب هدف های کلان سند تحول تصریح شده در سندتحول از جمله ؛ 

هدف اول: تربیت انسانی موحد و مؤمن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسؤولیت ها و وظایف در برابر خدا، خود، دیگران، و طبیعت، حقیقت جو و عاقل، عدالت خواه و صلح جو، ظلم ستیز، جهادگر، شجاع و ایثارگر و وطن دوست، مهرورز، جمع گرا و جهانی اندیش، ولایت مدار و منتظر و تلاش گر در جهت تحقق حکومت عدل جهانی، با اراده و امیدوار، خودباور و دارای عزت نفس، امانت دار، دانا و توانا، پاک دامن و باحیا، انتخاب گر و آزادمنش، متعلق به اخلاق اسلامی، خلاق و کارآفرین و مقتصد و ماهر، سالم و بانشاط، قانون مدار و نظم پذیر و آماده ی ورود به زندگی شایسته ی فردی، خانوادگی، و اجتماعی بر اساس نظام معیار اسلامی.

هدف دوم:ارتقای نقش نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و خانواده در رشد و تعالی کشور، بسط و اعتلای فرهنگ عمومی و زمینه سازی برای اقتدار و مرجعیت علمی و تکوین تمدن اسلامی ـ ایرانی در راستای تحقق جامعه ی جهانی عدل مهدوی با تأکید بر تعمیق معرفت و بصیرت دینی و سیاسی، التزام به ارزش های اخلاقی، وفاداری به نظام جمهوری اسلامی ایران، اعتقاد و التزام عملی به اصل ولایت مطلقه ی فقیه و مردم سالاری دینی، تحکیم وحدت ملی، تقویت روحیه ی علمی، رعایت حقوق و مسؤولیت های اجتماعی، ارتقای آداب و آیین زندگی متعالی، بهداشتی، و زیست محیطی.

علاوه بر آن، در جای جای این سند ارزشمند بر اهمیت رشد دانش آموزان در حوزه های «عقلانیت»، «حکمت»، «معرفت»، «بینش و بصیرت و حق شناسی دینی و اجتماعی و سیاسی»، «توحید و معاد و سایر باورهای اسلامی»، «ایمان و تقوا»، «اخلاق و ادب و سایر فضایل اخلاقی اسلامی»، «هویت اسلامی انقلابی»، «ولایت مداری»، «حیات طیبه»، «تعهد»، «تکلیف گرایی»، «مسؤولیت پذیری»، «کرامت نفس»، و «روحیه ی جهادی» تأکید و تبیین شده است که لازمه ی نیل به این مهم، تربیت معلمان شایسته و توانمند در این حوزه ها است .

در فصل سوم (چشم اندازها) آمده است که مدرسه ی رشد یافته و مطلوب مدرسه ای است که ویژگی هایی داشته باشد که یکی از آن ها «برخورداری از مربیان دارای فضایل اخلاقی و شایستگی های حرفه ای با هویت یک پارچه ی توحیدی بر اساس نظام معیار اسلامی» است.

 در فصل پنجم، امر مهم «ارتقای معرفت و بصیرت دینی، انقلابی، و سیاسی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان...» و «توسعه ی ظرفیت ها و توانمندی های اعتقادی، تربیتی، علمی، و حرفه ای فرهنگیان» به عنوان راهبردهایی مهم برای نیل به اهداف کلان ذکر شده است.

2- «آموزش اندیشه های بنیادین اسلامی برای معلمان و تربیت آنان به اخلاق اسلامی»

در فصل ششم (هدف های عملیاتی و راهکارها) نیز مورد تأکید قرار گرفته است:

ـ «ایجاد سازوکارهای ترویج و نهادیه سازی فرهنگ ولایت مداری تولی و تبری، امر به معروف و نهی از منکر، روحیه ی جهادی و انتظار با تأکید بر بهره گیری از ظرفیت حوزه های علمیه و نقش الگویی معلمان و اصلاح روش ها» (راهکار ۴/۱).

ـ «تقویت شایستگی های اعتقادی، اخلاقی، و حرفه ای مدیران و معلمان و تحکیم نقش الگویی آنان» (راهکار ۳/۲)

ـ «تقویت ایمان، بصیرت دینی، و باور به ارزش های انقلاب اسلامی و توانمندسازی مربیان و دانش آموزان برای وفاداری و حمایت آگاهانه از این ارزش ها و مواجهه ی هوشمندانه با توطئه های دشمنان با استفاده از ظرفیت برنامه های آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش و مشارکت خانواده و سایر نهادها و دستگاه ها به ویژه حوزه های علمیه» (راهکار ۴/۲)

در همین راستا با الهام از رهنمودهای مقام عظمای ولایت و با استناد به انتظارات مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به نظر می رسد برگزاری دوره های تخصصی آموزش اندیشه های اسلامی برای دانشجومعلمان و معلمان در سطحی وسیع و با کمیت و کیفیتی مطلوب، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

با توجه به بررسی ها و کاوش های صورت گرفته، به نظر می رسد مناسب ترین دوره برای تقویت بنیه ی معرفتی دانشجومعلمان و ارتقای آگاهی های بنیادین دینی آنان، برگزاری دوره ی آموزش اندیشه های بنیادین اسلامی، در قالب طرح ولایت است . در این دوره با استفاده از اساتید موفق ، با تکیه بر روش عقلی و برهانی و با بهره گیری از آموزه های یقینی دینی در شش محور «معرفت شناسی»، «خداشناسی»، «انسان شناسی»، «فلسفه ی اخلاق»، «فلسفه ی حقوق»، و «فلسفه ی سیاست» با کیفیت مناسب ارائه و آموزش داده خواهد شد .

3- تربیت مربی جهت تشکیل و فعال سازی حلقه معرفتی دانشجویی بمنظور جریان سازی وگفتمان سازی و مباحثه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور جهت استمرار مباحث معرفتی دینی و اهداف مهم سند تحول بنیادین

 در ادامه گزارش مختصری از این شش محور تقدیم می شود:

معرفت شناسی

این کتاب به پدیده ی «معرفت» نگاهی عقلی و فلسفی دارد. معرفت شناسی اولین پایه برای ورود به عرصه ی علم و دانش و شناخت است. هر گونه تلاش علمی بر پاسخ گویی به برخی پرسش های بنیادین معرفت شناختی متوقف است. پرسش هایی از این دست: آیا واقعیت ثابتی وجود دارد که قابل شناخت باشد؟ معرفت مطلق است یا نسبی؟ معیار تشخیص معرفت صادق و کاذب چیست؟ معرفت یقینی چه ویژگی هایی دارد؟ برای دست یافتن به شناخت معتبر چه راه هایی وجود دارد؟ معرفت دینی چه نوع معرفتی است و اعتبار آن چه قدر است؟ معرفت شناسی دانشی است عقلی که به چنین مسائلی پاسخ می دهد. این کتاب به عنوان اولین کتاب از سلسله دروس مبانی اندیشه ی اسلامی به مسائل بنیادین معرفت شناختی می پردازد و شبهات مربوط به شکاکیت و نسبیت و نیز هرمنوتیک و تعدد قرائت ها و پلورالیزم دینی را پاسخ می دهد.

سرفصل های این کتاب عبارتند از: کلیات/ علم حضوری/ ارزش علم حضوری/ علم حصولی/ ارزش علم حصولی/ راه های معرفت/ شک گرایی و نسبیت گرایی/ هرمنوتیک فلسفی/ ارزیابی معرفت دینی/ تعدد قرائت ها/ پلورالیسم دینی.

خداشناسی

در این کتاب می بینیم که وقتی با روش عقلی و با تکیه بر بدیهیات و امور یقینی در عرصه ی هستی شناسی گام برمی داریم و حالت های وجوبی و امکانی وجود و علیّت و اقسام آن را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم، با حقیقتی یگانه مواجه می شویم که واجب الوجود است و علت هستی بخش عالم امکان است و از هر گونه نقص و عیب منزه است و اوصافی مانند کمال مطلق، علم مطلق، اراده و اختیار مطلق، قدرت مطلق، حیات مطلق، خالقیت مطلق، ربوبیت مطلق، مالکیت مطلق، و الوهیت را دارا است؛ به گونه ای که این اوصاف عین یکدیگر و عین ذات واجب الوجود است و هیچ گونه ترکیب درونی و کثرت بیرونی در او راه ندارد. چنین حقیقت متعالی که خدا نام دارد، حکمت مطلق نیز دارد و انسان و عالم امکان را حکیمانه و بر اساس نظام احسن آفریده است.

سرفصل های این کتاب عبارتند از: کلیات/ وجوب، امتناع، و امکان/ اصل علّیّت/ اقسام علت/ وجودبخشی علت فاعلی/ نتایج اصل علیت/ امتناع تسلسل و دور/ اثبات وجود خدا/ کمال مطلق و یکتایی خداوند/ اوصاف سلبی خداوند/ اوصاف ثبوتی خداوند/ اوصاف فعلی خداوند/ چند نکته درباره ی مباحث خداشناسی.

انسان شناسی

در این مرحله از سلسله دروس، بعد از شناخت خدا و اوصاف او، پای انسان ـ به عنوان مهم ترین آفریده ی خدا در نظر ما انسان ها ـ به میان می آید و تبیین می شود که او ـ علی رغم آن چه ماده گرایان می گویند ـ محصور در عالم ماده نیست و ساحتی فرامادی دارد. ساحت فرامادی انسان در مقایسه با ساحت مادی، اصیل است و قوام بخش انسانیت او است. انسان سرشتی خاص دارد که در پرتو آن از شناخت ها و گرایش ها و توانایی هایی ذاتی و غیراکتسابی برخوردار است. همین امور فطری هستند که مسیر تکامل او را میسّر و حیاتش را معنادار می کنند. نفس مجرد انسانی در عین ارتباط با بدن، از آن مستغنی است و می تواند بعد از مفارقت از بدن (مرگ)، به حیات خود ادامه دهد؛ بلکه حیات بعد از مرگ برای او امری ضروری است.

انسان برای رسیدن به بی نهایت آفریده شده است؛ یعنی حداکثر تقرب به کمال نامتناهی (خدا). او برای نیل به این سعادت حقیقی، علاوه بر راه های عادی شناخت (تعقل، شهود، و احساس)، نیازمند راهی فراعادی به نام وحی است. ضرورت وحی نیز ضرورت نبوت و معجزه و عصمت را در پی دارد؛ بنابراین سعادت حقیقی انسان جز در پرتو تعالیم دین راستین (اسلام) حاصل نمی شود.

این ها آموزه هایی هستند که در این کتاب با روش عقلی تبیین می شوند و به اثبات می رسند.

سرفصل های این کتاب عبارتند از: کلیات/ ساحت های وجودی انسان/ سرشت انسان/ حیات انسان پس از مرگ/ هدف آفرینش انسان/ نیاز انسان به راه سعادت و هدایت الهی/ آخرین هدایت الهی/ جامعیت و جاودانگی اسلام/ امامت.

فلسفه ی اخلاق

حقایق مؤثر در سعادت انسان دو دسته اند: هست و نیست هایی که شناختی اند؛ و باید و نبایدهایی که به کاربستنی اند. بررسی عقلانی این باید و نبایدها فلسفه ی اخلاق نام دارد که تبیین حقیقت ارزش و لزوم اخلاقی و منشأ آن ها و واقعی یا غیرواقعی و مطلق یا نسبی بودنشان را بر عهده دارد.

در این کتاب، مکاتب مختلف در حوزه ی فلسفه ی اخلاق در دو دسته ی واقع گرا و غیرواقع گرا بررسی و نقد می شوند و ضمن تبیین مکتب اخلاقی اسلام و اثبات برتری آن بر مکاتب مدعی، روش ارزیابی صفات اکتسابی و کارهای اختیاری انسان نیز بیان می شود.

در این کتاب هرچند که روش بحث برای اثبات مبانی، عقلی است؛ اما از آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام نیز در معرفی مکتب اخلاقی اسلام استفاده شده است.

سرفصل های این کتاب عبارتند از: کلیات/ مفاهیم اخلاقی/ ارزش و واقعیت/ اطلاق و نسبیت اخلاق/ مکاتب اخلاقی غیرواقع گرا/ مکاتب اخلاقی واقع گرا/ اثبات واقع گرایی اخلاقی/ معیار ارزش اخلاقی/ ارزیابی صفات اکتسابی و کارهای اختیاری.

فلسفه ی حقوق

برای رساندن جامعه به سعادت حقیقی، علاوه بر باید و نبایدهای اخلاقی، الزام های دیگری نیز لازم است که مربوط به بُعد اجتماعی زندگی است. «قانون» چارچوبی است که باید رفتارهای اجتماعی انسان را در مسیر رشد حقیقی تنظیم کند.

در این باره پرسش های بنیادینی وجود دارد که بدون دانستن پاسخ آن ها نمی توان به قانونی درست و کارآمد دست یافت. فلسفه ی حقوق متکفل پاسخ گویی به آن ها است؛ پرسش هایی درباره ی چیستی حق و قانون، و مبانی و اهداف آن. رابطه ی حقوق با اخلاق و دین نیز در همین راستا تبیین می شود.

از آن جایی که این کتاب، فلسفه ی حقوق را از نگاه اسلام ارائه می دهد، ناچار باید مکاتب غیراسلامی را نیز تبیین و نقد نماید و فلسفه ی حقوق اسلامی را در مقایسه با مکاتب دیگر معرفی و برتری آن را بر آن ها اثبات نماید. این مقایسه و معرفی در دو حوزه ی منابع حقوق و نظام های حقوقی نیز ضروری است که در این کتاب به آن ها نیز پرداخته شده است.

در انتها از حوزه ی مطالعات فلسفی حقوق، دو موضوع مهم «حقوق بشر» و «حقوق خانواده» انتخاب شده، مورد تحلیل و تبیین و ابهام زدایی قرار می گیرند.

سرفصل های این کتاب عبارتند از: کلیات/ رابطه ی حقوق و دین/ مکاتب حقوقی/ مکتب حقوق طبیعی/ مکتب حقوقی پوزیتیویستی/ مکتب حقوقی اسلام/ نظام حقوقی اسلام و ویژگی های آن/ منابع حقوق اسلام/ حقوق بشر/ نظام حقوق زن و خانواده در اسلام.

فلسفه ی سیاست

احکام حقوقی و قوانین اجتماعی اسلامی بدون تکیه بر حکومت اسلامی هرگز نخواهد توانست جامعه را در مسیر سعادت حقیقی رشد دهد. برپایی حکومت و نهاد سیاسی اسلامی نیازمند پاسخ گویی به برخی پرسش های بنیادین است؛ پرسش هایی مانند: معنا و ملاک مشروعیت حکومت؛ رابطه ی دین و سیاست؛ و نقش مردم در اداره ی جامعه. این کتاب تحت عنوان فلسفه ی سیاست به این پرسش ها پاسخ می دهد.

در همین راستا، اندیشه های سیاسی مختلف بررسی و نقد می شوند و نظام حکومتی ولایت فقیه به عنوان الگوی برتر اندیشه ی اسلامی معرفی می شود و مباحث پیرامون آن از قبیل: پیشینه، ادله ی عقلی و نقلی، گستره ی اختیارات ولی فقیه، شرایط ولی فقیه شایسته، و سازوکار تشخیص او تبیین می گردد.

در پایان به منظور تکمیل فرایند اثبات حقانیت حکومت اسلامی، کارآمدی آن در جمهوری اسلامی ایران به عنوان نمونه ی عملی موفق نظام ولایت فقیه تشریح می شود.

سرفصل های این کتاب عبارتند از: کلیات/ ضرورت حکومت اسلامی/ مشروعیت حکومت/ جایگاه مردم در حکومت اسلامی/ مفهوم، ادله، و شرایط ولی فقیه/ گستره ی اختیارات ولی فقیه/ پیشینه ی ولایت فقیه/  سازوکار تشخیص ولی فقیه/ کارآمدی نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه.

نحوه ثبت نام و فرایند اجرایی طرح

 

  1. نحوه ثبت نام :

ثبت نام از مورخ ۹۷/۰۴/۰۷ آغاز شده و تا ۹۷/۰۴/۱۴ ادامه دارد و متقاضیان علاقمند می توانند با مراجعه به لینک اعلام شده در پوستر اطلاع رسانی یا اینجا جهت ثبت نام در این طرح و نام نویسی اولیه اقدام نمایند.

  1. زمان و مکان و جنسیت این دوره:

 این طرح  در سال نخست بصورت کشوری (متمرکز)  و با حضور دانشجو معلمان علاقمند و فعال و با انگیزه خواهر منتخب پردیس ها و مراکز تابعه دانشگاه فرهنگیان از شنبه  ۹۷/۰۴/۲۳ لغایت چهارشنبه  ۹۷/۰۵/۳۱  به مدت 40 روز در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. .

تذکر :

  • زمان پذیرش و افتتاحیه دوره از ساعت 15 روز جمعه ۹۷/۰۴/۲۲ خواهد بود.
  • نشانی مکان پذیرش : متعاقبا اعلام خواهد شد.
  1. ویژگی های منتخبین :

دانشجومعلمان دارای استعدادهای برتر و با انگیزه و دارای زمینه های مناسب از میان ورودی های 94 و 95 و 96 که در  یکی از دوره ها و طرح های آموزشی معرفت استانی یا کشوری از قبیل : طرح ولایت استانی ، خط امام ، حیات طیبه کشوری، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان وسایر طرح های معرفتی نظام مند شرکت کرده باشند، گزینش و مصاحبه و انتخاب خواهند شد.

  1. مصاحبه و گزینش و انتخاب افراد واجد شرایط طبق سیاست های کلی توافق شده بین ریاست دانشگاه و مسئول دفتر نهاد سازمان مرکزی ، توسط مسئول دفتر نهاد پردیس های استانی قم و همکاری مسئولان محترم دفاترنهاد پردیس های استانی سراسر کشور دانشگاه فرهنگیان انجام و نتیجه نهایی اسامی منتخبین از طریق دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پردیس های استانی دانشگاه و پیامک به فرد منتخب اعلام خواهد شد.
  2. ظرفیت ها و سهمیه نهایی پردیس ها و استان ها:

در زمینه سهیمه اعزام، استانهای کشور به 3 گروه الف و ب و ج تقسیم شده اند که استان های:

گروه الف شامل تهران ، خراسان رضوی ، خوزستان ، مازندران ، اصفهان و فارس

گروه ب شامل ، لرستان ، آذربایجان غربی و کرمان

گروه ج شامل سایر استانهای کشور می باشند.

4-1- هریک از استانهای گروه الف 12 نفر معرفی نمایند.

4-2- هریک از استانهای گروه ب 6 نفر معرفی نمایند.

4-3- هریک از استانهای گروه ج 4 نفر معرفی نمایند.


| شناسه مطلب: 108920

تعداد بازدید: 48 | آخرین بازدید:




نظرات کاربران