شیوه نامه برگزاری سومین جشنواره پژوهشهای دانشجویی پویش
شیوه نامه برگزاری سومین جشنواره پژوهشهای دانشجویی پویش
با استعانت از درگاه خداوند متعال، به منظور حمایت و تشویق فعالیتهای پژوهشی و همچنین فعالیتهای حرفهای دانشجویان، معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان اقدام به برگزاری سومین جشنواره پویش نموده است. به همین منظور از دانشجویانی که موفق به انجام پژوهشهای مرتبط با رشته تخصصی شدهاند، دعوت می شود تا با تکمیل گزارشنامه و شرکت در همایش، موجبات غنای هر چه بیشتر اجرای این جشنواره را فراهم آورند.
ضرورت:
نوع و سطح فعالیت های پژوهشی یکی از شاخص های اصلی توسعه دانشگاه محسوب می شود. همه آنچه به عنوان پیشرفت علوم در دوره های گوناگون تاریخ می شناسیم، حاصل تلاش افرادی است که در کار خود رویکردی پژوهشی داشته اند و ذهن پرسشگرشان همواره محرکی برای فعالیت های پژوهشی آنان بوده است. معلمی هم که با تکیه بر پژوهش تدریس خود را انجام میدهد، با اطمینان بهترین تدریس را خواهد داشت. بنابراین لازمه موفقیت در حرفه معلمی داشتن روحیه پژوهشی است که پرورش آن در نظام تربیت معلم، در گرو اهمیت دادن به فعالیتهای حرفهای و پژوهشی دانشجویان و ثبت آنها میباشد.
ماده 1- اهداف جشنواره:
- ایجاد شور و نشاط علمی و تشویق و ترغیب دانشجویان به انجام فعالیتهای پژوهشی و ایجاد بستر مناسب برای ارائه یافتههای آنها
- فراهم ساختن بستری مناسب برای بروز و ظهور استعدادها و خلق آثار علمی-پژوهشی و حرفهای دانشجویان و رشد و غنای آن در یک فضای سالم رقابتی
- شناخت دانشجویان مستعد و ترغیب آنان برای انجام پژوهشهای کاربردی حوزه تعلیم و تربیت
- قدردانی از دانشجومعلمان پژوهشگر
ماده 2- مخاطبین:
- کلیه دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و دوره کارشناسی ارشد میتوانند در این جشنواره شرکت نمایند.
تبصره-دانشجویانی که طبق بند2 ماده 3 این شیوه نامه، امتیاز لازم را کسب کرده باشند به سازمان مرکزی معرفی میشوند.
ماده 3-شرایط و نحوه انتخاب آثار:
الف- نحوه انتخاب
1-فعالیتهای پژوهشی دانشجویان شرکتکننده فقط در طول دوره تحصیلی کارشناسی وکارشناسی ارشد درنظرگرفته می شود.
2-کسب حداقل 15 امتیاز برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ضروری است تا از طرف استان برای شرکت در جشنواره معرفی شود.
تبصره: کارشناسان پژوهشی مراکز و پردیسها موظف هستند گزارشنامهها را به موقع برای دانشجویان ارسال و بعد از تکمیل توسط آنان، مدارک را به دقت بررسی و امتیازدهی نمایند و سپس گزارشنامهها به همراه مدارک و مستندات واجدین شرایط را به سازمان مرکزی ارسال نمایند.
ب- معیارهای انتخاب
امتیازات فعالیتهای پژوهشی و حرفهای دانشجویان مطابق با جدول امتیازات مندرج دراین شیوهنامه محاسبه خواهد شد.
تبصره1: به مقالاتی که دارای پذیرش از مجلات علمی–پژوهشی و علمی–ترویجی مورد تایید وزارت علوم میباشند مطابق با جدول مندرج درشیوهنامه، امتیاز تعلق خواهدگرفت.
تبصره2: در مورد فعالیتهای پژوهشی که به صورت گروهی بوده برای کسب امتیاز مساوی باید توافقنامه پیوست شود .درغیر این صورت بر اساس جدول شماره1 امتیاز تعلق خواهدگرفت.
تبصره3: درتخصیص امتیاز مقالات مشترک دانشجویان با اساتید، نام استاد راهنما و مشاورحذف شده و بر اساس ترتیب دیگر نویسندگان در مقاله و مطابق با جدول1امتیاز تعلق خواهدگرفت.
تبصره4: درخصوص مقالات ارائه شده درکنفرانسهای ملی و بین المللی، حداکثر به دو مقاله امتیاز تعلق خواهد گرفت.
تبصره 5: گزارش نهایی کارورزی 3 و 4 جهت شرکت در جشنواره، قابل قبول میباشد. خواهشمند است از ارسال گزارش کارورزیهای 1 و 2 خودداری گردد.
ماده4- نحوه اجرا:
مراحل اجرای انتخاب دانشجوی پژوهشگر برگزیده به شرح زیر است:
1- تکمیل نمودن گزارشنامه و جداول مربوطه توسط دانشجوی داوطلب و تحویل آن به کارشناس پژوهش محل تحصیل به همراه مستندات) نومعلمان مدارک خود را به کارشناس پژوهش محل تحصیل دوره کارشناسی تحویل دهند.)
- بررسی مدارک و گزارشنامههای دانشجویان توسط کارشناس پژوهشی مراکز و پردیسها و ارسال اسامی نهایی دانشجویان واجد شرایط به همراه گزارشنامه تکمیل شده و سایر مدارک و مستندات به سازمان مرکزی در مهلت مقرر(هر استان حداکثر 5 نفر).
ماده 5- زمینه فعالیتها:
فعالیتها در سه محور 1) فعالیتهای حرفه ای 2) دستاوردهای علمی 3) فعالیتهای پژوهشی خواهد بود.
محور1) فعالیتهای حرفهای
|
ردیف |
عنوان فعالیت |
افراد شرکت کننده |
حداکثر امتیاز در واحد کار |
حداکثر امتیاز در موضوع |
|
|
روایت نگاری تجربیات کارورزی دانشجومعلمان/ و سایرتجارب زیسته آموزشی درحین تحصیل مطابق فرمت ارسالی(پیوست) |
دانشجویان سال سوم به بعد |
|
|
|
|
تجربه نومعلمان(فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان) از تدریس خود |
|
|
|
|
|
مقاله نویسی در زمینه تحلیل محتوای یک کتاب درسی متناسب با رشته تحصیلی( چاپ نشده) |
کلیه دانشجویان |
|
|
|
|
تولید محتوای آموزش الکترونیکی بر اساس رشته تحصیلی |
کلیه دانشجویان |
|
|
|
|
ارائه یک روش تدریس خاص به صورت ویدیویی با گزارش آن |
دانشجویان |
|
|
|
|
گزارش کارورزی |
دانشجویانی که کارورزی 3 و 4 را گذرانده اند |
|
|
محور 2 ) دستاوردهای علمی
|
|
ساخت وسیله و یا همکاری در تجهیز وراه اندازی آزمایشگاه به همراه نامه تاییدیه |
کلیه دانشجویان |
|
|
|
|
اکتشاف، ابتکار، نوآوری، اختراع و ابداع مورد تأیید مراجع علمی معتبرکشور، دارای تأییده اداره ثبت و یا شورای پژوهشی استان( با تأکید بر حوزه آموزش) |
کلیه دانشجویان |
|
|
|
|
کسب مقام در جشنواره معتبر ملی و بین المللی( خوارزمی، فارابی، رازی و...) |
کلیه دانشجویان |
رتبه اول 15 – رتبه دوم 10- رتبه سوم 8 |
|
محور 3 ) فعالیتهای پژوهشی: (تاریخ پذیرش کلیه مقالات از 1/10/96 به بعد می باشد) [1]
|
|
نوع فعالیت |
شرکت کنندگان |
حداکثر امتیاز در واحد کار |
حداکثر امتیاز در موضوع |
|
1 |
مقاله علمی – پژوهشی داخلی و خارجی با نمایه معتبر چاپ شده در مجلات مورد تأیید وزارتین علوم و بهداشت |
کلیه دانشجویان مخصوصا دانشجویان کارشناسی ارشد |
|
|
|
2 |
مقاله علمی- پژوهشی چاپ شد ه در دائره المعارفهای معتبر داخلی و خارجی |
|
|
|
|
3 |
مقاله چاپ شده در مجلات علمی - ترویجی |
|
|
|
|
4 |
مقاله پژوهشی چاپ شده درسایر نشریات |
" |
|
|
|
5 |
مقاله علمی کامل چاپ شده در مجموعه مقاله ها ی همایشهای علمی معتبر |
" |
استانی: 5/0 ملی: 1 بین المللی:2 |
استانی: 1 بین المللی:4 |
|
6 |
تألیف کتاب تخصصی |
|
انتشارات دانشگاه فرهنگیان 15- انتشارات دانشگاهی 10 و سایر انتشارات (5) |
|
|
7 |
ترجمه کتاب تخصصی |
|
|
|
توجه: به مقالههای چاپ شده در نشریات نامعتبر) (Black list امتیاز ی تعلق نمیگیرد.
جدول (1)میزان تخصیص امتیاز به فعالیتهای مشترک
|
تعداد همکاران |
سهم هر یک از همکاران از امتیاز مربوط |
مجموع ضرایب |
|
|
اول |
بقیه همکاران |
||
|
1 |
100% |
- |
|
|
2 |
90% |
60% |
150% |
|
3 |
80% |
50% |
180% |
|
4 |
70% |
40% |
190% |
|
5 |
60% |
30% |
180% |
|
6 و بیشتر |
50% |
25% |
175% |
تذکر:
- قبل از برگزاری جشنواره، کلیه پردیسها و مراکز حتی الامکان موظف به برگزاری کارگاه اخلاق پژوهشی می باشند.
- محور فعالیتهای حرفهای حداکثر 50درصد، محور دستاوردهای علمی حداکثر 20 درصد و محور فعالیتهای پژوهشی حداکثر 30 درصد از امتیازات را به خود اختصاص میدهد.
- ارائهدهندگان اثر الزاماً بایستی دانشجو باشند و آثاری که با همکاری استادان انجام شده باشد نیز پذیرفته خواهد شد. لازم به ذکر است پژوهشگران تا 6 ماه پس از فارغ التحصیلی نیز دانشجو محسوب میگردند لذا میتوانند به عنوان ارائه دهنده در این جشنواره شرکت نمایند.
- پس از بررسی و داوری گزارشنامههای ارسالی به سازمان مرکزی، اسامی منتخبین اعلام و از آنان برای شرکت در جشنواره دعوت به عمل می آید.
- منتخبین، موظف به ارائه یکی از فعالیتهای ارسالی، در جشنواره به انتخاب خود می باشند. منتخبین تدریس برتر، باید روش تدریس خود را ارائه نمایند.
6) مهلت ارسال اسامی دانشجویان واجد شرایط و آثار پژوهشی آنها به سازمان مرکزی تا تاریخ 15 آبان ماه سال 1397 خواهد بود.
[1]- دانشجویانی که برای اولین بار در جشنواره شرکت می کنند، مجاز به ارسال کلیه آثار خود می باشند.